Το νέο βιβλίο του Αργύρη Παυλιώτη Μυστική οργάνωση «Τετρακτύς» (Εκδόσεις Μεταίχμιο), ενώ έχει όλες τις αρετές ενός καλογραμμένου αστυνομικού μυθιστορήματος (ενδιαφέρουσα πλοκή, ζωηρούς χαρακτήρες, σασπένς, μυστήριο και κάμποσους φόνους) δεν περιορίζεται στα γνωστά όρια του λογοτεχνικού είδους.
Τα Μαθηματικά και η επιστήμη γενικότερα συνδέονται, επίσης, αρμονικά, όπως και σε παλαιότερα βιβλία του συγγραφέα, με το σύνολο του έργου.
Κεντρικό πρόσωπο του βιβλίου και αφηγητής της ιστορίας είναι ο σαλονικιός ποινικολόγος-ντετέκτιβ Ανδρέας Αναγνώστου, γνωστός και από προηγούμενα βιβλία του συγγραφέα. Αυτή τη φορά έχει να αντιμετωπίσει την πιο δύσκολη και επικίνδυνη υπόθεση της καριέρας του. Αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη μυστηριώδη εξαφάνιση της Ελένης, κόρης παλιού του φίλου.
Κανένα στοιχείο, όμως, της ιστορίας δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται. Ο ντετέκτιβ, συντροφιά με τον αναγνώστη στην αναζήτηση της Ελένης, πορεύεται σιγά-σιγά σε μια διαδρομή αβέβαιη, “ναρκοθετημένη” από περίεργες σχέσεις, ανατροπές, προκαταλήψεις, δολοπλοκίες, καταστροφικά πάθη και εκτροχιασμένη ματαιοδοξία.
Παρουσίαση από τον Γιώργο Καρουζάκη
Το νέο βιβλίο του Αργύρη Παυλιώτη Μυστική οργάνωση «Τετρακτύς» (Εκδόσεις Μεταίχμιο), ενώ έχει όλες τις αρετές ενός καλογραμμένου αστυνομικού μυθιστορήματος (ενδιαφέρουσα πλοκή, ζωηρούς χαρακτήρες, σασπένς, μυστήριο και κάμποσους φόνους) δεν περιορίζεται στα γνωστά όρια του λογοτεχνικού είδους. Όσο προχωρά η ανάγνωση, με την αμεσότητα, την ακρίβεια και την ποιότητα μιας γλώσσας στρωτής και βιωμένης, ανακαλύπτεις ότι η αστυνομική διάσταση της ιστορίας είναι η ραχοκοκαλιά της αφήγησης, η πιο στέρεη πλευρά μιας σύνθετης ιστορίας με κοινωνικές, πολιτικές, και φιλοσοφικές προεκτάσεις. Τα Μαθηματικά και η επιστήμη γενικότερα συνδέονται αρμονικά, όπως και σε παλαιότερα βιβλία του συγγραφέα, με το σύνολο του έργου.
Κεντρικό πρόσωπο του βιβλίου και αφηγητής της ιστορίας είναι ο σαλονικιός ποινικολόγος-ντετέκτιβ Ανδρέας Αναγνώστου, γνωστός και από προηγούμενα βιβλία του συγγραφέα. Αυτή τη φορά έχει να αντιμετωπίσει την πιο δύσκολη και επικίνδυνη υπόθεση της καριέρας του. Αναλαμβάνει να εξιχνιάσει τη μυστηριώδη εξαφάνιση της Ελένης, κόρης παλιού του φίλου. Όσοι προσπάθησαν πριν από αυτόν να εντοπίσουν τα ίχνη της, να διαπιστώσουν αν είναι ζωντανή ή νεκρή, απέτυχαν. Ο Ανδρέας Αναγνώστου, πεπειραμένος ντετέκτιβ, ευφυής και με γνώσεις που υπερβαίνουν κατά πολύ την κατάρτιση ενός ποινικολόγου, θα ξεκινήσει την δική του προσπάθεια. Γρήγορα αντιλαμβάνεται ότι η εξαφάνιση της Ελένης τον οδηγεί σε μια σκοτεινή διαδρομή με πολλές διακλαδώσεις. Η εξαφανισμένη έχει στην κατοχή της ένα πολύτιμο και επικίνδυνο ντοκουμέντο, το οποίο είναι ικανό να εξοντώσει ένα σημαίνον πολιτικό πρόσωπο.
Κανένα στοιχείο, όμως, της ιστορίας δεν είναι ακριβώς αυτό που φαίνεται. Ο ντετέκτιβ, συντροφιά με τον αναγνώστη στην αναζήτηση της Ελένης, πορεύεται σιγά-σιγά σε μια διαδρομή αβέβαιη, “ναρκοθετημένη” από περίεργες σχέσεις, ανατροπές, προκαταλήψεις, δολοπλοκίες, καταστροφικά πάθη και εκτροχιασμένη ματαιοδοξία. Στην αστυνομική ιστορία του Αργύρη Παυλιώτη το σύγχρονο ελληνικό τοπίο, αυτό της πρόσφατης κρίσης, συμφύρεται με την πολιτική διαφθορά και την κατασπατάληση του δημόσιου χρήματος, τη βία της ρώσικης μαφίας, τη σκοτεινή όψη της Εκκλησίας, τη μυστική δράση μιας πανίσχυρης σέκτας, με ρίζες στο Βυζάντιο που σχεδόν προκαθορίζει τις τύχες της χώρας.
Ανάμεσα σε όλα αυτά υπάρχει μια νεότερη σέκτα που αντιμάχεται την πρώτη και η περίφημη οργάνωση TΕΤΡΑΚΤΥΣ, φτιαγμένη κατά τα πρότυπα των Πυθαγορείων που φιλοδοξεί να διαμορφώσει την πολιτική κατάσταση. Όσοι εμπλέκονται στην οργάνωση και φοβούνται την αποκάλυψη της δράσης της και των μυστικών τελετών της, δολοφονούν, με μεγάλη ευκολία και πρωτοφανή βιαιότητα, όποιον θεωρούν ότι τους απειλεί.
Να υπενθυμίσουμε ότι ο Πυθαγόρας, φιλόσοφος, μαθηματικός, γεωμέτρης και θεωρητικός της μουσικής, υπήρξε επικεφαλής ενός φιλοσοφικού ρεύματος, καθοδηγητής μιας μυστικής θρησκευτικής κίνησης με έντονη πολιτική δραστηριότητα. Η τετρακτύς αποτελούσε την ουσία της διδασκαλίας των Πυθαγορείων. Είναι το άθροισμα των πρώτων τεσσάρων φυσικών αριθμών (1+2+3+4=10), που συνδέονται μεταξύ τους με διάφορες σχέσεις. “Οι Πυθαγόρειοι χρησιμοποιούσαν την τετρακτύ και για να ορκιστούν, επικαλούμενοι τον Πυθαγόρα σαν κάποιο θεό” σημειώνει ο συγγραφέας που ενέταξε με μαεστρία στοιχεία από την εποχή του Πυθαγόρα και την περίφημη “Εταιρεία” του στη σύγχρονη αστυνομική ιστορία.
Μια αρκετά ενδιαφέρουσα διάσταση του βιβλίου είναι ότι ο Αργύρης Παυλιώτης κατάφερε να συνθέσει αρμονικά μια συναρπαστική ιστορία, αξιοποιώντας ποικίλα στοιχεία από ένα ευρύ φάσμα καταστάσεων, γεγονότων και ενδιαφερόντων : την πολιτική, την τεχνολογία, την οικολογία, την επιστήμη, την φιλοσοφία.
Στο τέλος της ανάγνωσης διαπιστώνεις, με κάποια δόση ανησυχίας, ότι το τοπίο που αποκαλύπτει η σύνθεση με τις ετερόκλητες ψηφίδες, είναι ζοφερό και δυσάρεστο για ένα επιπλέον λόγo : οι αλλόκοτες καταστάσεις, το διεφθαρμένο και παρηκμασμένο περιβάλλον του μυθιστορήματος δεν είναι, ακριβώς, επινόηση του συγγραφέα που θέλησε να εμπλουτίσει, με αυτόν τον τρόπο, την πλοκή του βιβλίου ή να ζωηρέψει την αφήγηση, αλλά αποτελεί μια αντανάκλαση της πραγματικότητας, την κατάπτωση και την παρακμή της ίδιας της χώρας.
Ερωτήσεις, αφορμή για συζήτηση, από τον Γιώργο Καρουζάκη
-Mε ποια σύμβολα παριστάνεται η τετρακτύς των Πυθαγορείων ;
-Με ποιο τρόπο συνδέεται η διδασκαλία και οι πληροφορίες που υπάρχουν για τη δράση των Πυθαγορείων με την μυστική οργάνωση ΤΕΤΡΑΚΤΥΣ του βιβλίου ;
-Ποιες άλλες επιστημονικές αναφορές και ιδέες εντοπίζετε στην αφήγηση ;
-Ποια φανερή η κρυφή σχέση συνδέει τον τρόπο σκέψης και δράσης του ντετέκτιβ Ανδρέα Αναγνώστου με τα Μαθηματικά ;
-Θεωρείτε επιτυχημένη τη συνύπαρξη επιστήμης και αστυνομικής λογοτεχνίας ;
-Πώς συνδέεται η επικαιρότητα, η οικονομική και κοινωνική κρίση με την ιστορία του βιβλίου;
© Copyright 2001-2022 Θαλής + Φίλοι.
designed & developed by ELEGRAD